'Buzz words' zijn het helemaal in de 21ste eeuw, maar daarom is het niet altijd helder waar ze precies voor staan. 'Vrouwelijk ondernemen' is er zo eentje van en dat komt met een bepaalde reden.
Vrouwelijke ondernemers hebben vaak jaren in een mannelijk gedomineerde werkwereld vertoefd, waarin zij voelden dat het wringt met een aantal van hun kernwaarden en aanpak. Ze leren aan hoe het wél zou moeten van succesvolle, mannelijke peers en ergens vanbinnen groeit er een stemmetje dat hen zegt dat dit niet helemaal voor hen klopt. De reden dat ze hierin zijn terecht gekomen, is omdat vele ondernemers en vele succesvolle ondernemers, nu eenmaal mannen zijn.
Aan de ene kant leren vrouwelijke ondernemers de parameters voor succes dus van hun vaak mannelijke mentoren en peers. Aan de andere kant vertelt hun intuïtie hen dat dit niet het juiste pad voor hen is. Dit kan voor innerlijke conflicten zorgen tussen hoofd en hart.
Vrouwelijk ondernemen wordt dan een zoektocht naar een manier die voor hen beter werkt.
Wat zijn een aantal parameters van vrouwelijk ondernemen die we vaak terug zien komen?
Authentiek ondernemen. Authentiek ondernemen houdt in dat je data en gevoel met elkaar afstemt. Je start bijvoorbeeld dus geen onderneming, enkel omdat de markt goed zit, maar ook omdat dit diep met je zielsmissie resoneert. Misschien omdat je dienstbaarheid en succes op elkaar wil afstemmen.
Eigen tempo. Je hoeft helemaal geen 60 uren per week te werken omdat dit zo hoort als ondernemer. Je gaat daarentegen op zoek naar een onderneming die past bij je levensstijl. Misschien wil jij maar 30 uur per week werken. Of misschien wil je elke ochtend de kinderen rustig naar school kunnen brengen.
Co-creatie in plaats van concurrentie. De oude modellen van concurrentie lijken vaak voorbijgestreefd. Wie heeft ooit bepaald dat deze marktplaats een plek van concurrentie hoeft te zijn? Je kan ook in co-creatie gaan staan met anderen die een gelijkaardig product aanbieden.
Authentiek verlonen. Dit betekent dat je geld in een mooie balans naar jezelf als ondernemer houdt, maar evenzeer ook zo naar je leveranciers, klanten en werknemers toe. Je hoeft helemaal anderen niet uit te persen als citroenen om overvloed in dit leven te ervaren.
Menselijkheid. Hierbij samenhangend vind je vaak een diepe menselijkheid in alle beslissingen en acties. Het gaat niet zozeer om wat je onderneemt, maar hoe je onderneemt. Onderneem je vanuit je essentie en je waarden, in lijn met wie je wil zijn?
Durven je intuïtie volgen. Soms zegt dat knagende gevoel in je buik dat je echt wel die oncomfortabele beslissing wil nemen, ongeacht je nog geen data vindt die dit ondersteunen. Vrouwelijk ondernemen leert je om deze stem als je beste raadgever te beschouwen en steeds sterker te cultiveren.
Zoals je leest, is vrouwelijk ondernemen dus vaak een zoektocht naar het authentiek ondernemen van deze doelgroep. Het is durven je eigen stem te volgen en durven vertrouwen op je innerlijke stem.
Succes is vaak maar een getal. Je kan op zoveel manieren succesvol zijn en die bepaal jij voor jezelf. Wat voor een ander (een mannelijke ondernemer) werkt, werkt daarom niet voor jou.
De stroming van vrouwelijk ondernemen in onze generatie is heel fijn om te zien groeien en bloeien. Het is alvast een mooie trend die zich hopelijk verder vertaalt naar de volgende generatie vrouwelijke ondernemers.
Comments