top of page
  • Foto van schrijverGwen Fontenoy

Hoe vermijd ik een faillissement?

Bijgewerkt op: 19 uur geleden

Het laatste jaar komen er meer aanvragen van klanten die in moeilijkheden zijn geraakt. Vaak zijn dat uitstekende ondernemers die al meer dan een decennium hun zaak goed draaiende houden. Het idee om hun onderneming te moeten sluiten, is bijna het ondenkbare opperen.


ANALYSE

Alvorens een faillissement te opperen, doen we altijd eerst een grondige analyse van de AS-IS situatie. Dit houdt een analyse in van de belangrijkste boekhoudkundige gegevens, het bekijken van de rekening courant, een overzicht van de belangrijkste kosten, alsook waar er precies zaken knellen. In deze fase komen er vaak al 'wins' naar boven die het schip kunnen keren. Ook helpt een analyse vaak al met het detecteren wat er kan gedaan worden om toch weer op de rails te komen.


OMDENKEN

Wat er vervolgens belangrijk is, is het omdenken cultiveren. Omdenken is een aanpak waarbij de problemen in oplossingen omvormen. Als buitenstaander zie je vaak wat er mogelijk is en in 99% van de gevallen is een faillissement te vermijden.


In 99% van de gevallen kan de onderneming zelfs rendabel worden gemaakt in de komende twee jaar, mits voldoende bijsturing.

Evenwel zit de zaakvoerder soms zo diep dat hij/zij het gewoon niet meer helder ziet en dan is de kunst dit minder troebel te maken.


ALTERNATIEVEN

Ondanks de onderneming nog te redden valt, wordt er soms toch gekozen voor stopzetting. Vaak denken zaakvoerders dan aan een faillissement, maar toch zijn er meer aanvaardbare pisten. Denk hierbij aan de deficitaire vereffening, wat iets meer tijd kost, maar toch een fijn alternatief is. Denk ook hierbij aan de verkoop van de organisatie of het aanstellen van een nieuwe zaakvoerder. Ik zie te vaak ondernemers naar faillissement grijpen omdat ze op zijn, maar dat is heel vaak niet nodig.


GOUDEN RAAD VAN TANTE KAAT

Waarom komt het dan toch zo vaak tot een faillissement? Wel, dat is omdat ondernemers zo gewoon zijn om het allemaal maar zelf te doen, dat ze te laat ondersteuning inroepen. Vaak komt het telefoontje pas nadat de ondernemer echt helemaal op is. En dan is het natuurlijk een pak moeilijker om alles om te draaien als de persoon voor jou geen stap meer vooruit kan.


Mijn advies is dus tijdig contact op te nemen. Ga jaarlijks eens langs bij een goede coach/mentor met fiscale kennis en goed inzicht in bedrijfsprocessen. Als je rook ruikt, wacht dan zeker niet tot het brandt. Weet dat je als zaakvoerder des te sterker bent, met af en toe wat gerichte ondersteuning. Je hoeft het niet allemaal zelf te kunnen en het is zelfs beter om je te focussen op waar jij echt goed in bent en de rest in handen van goede raadgevers te laten.







Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page