top of page
  • Foto van schrijverGwen Fontenoy

Ondernemen is complex?

Bijgewerkt op: 5 dagen geleden

Vele ondernemers die hier aanbelanden, zien de bomen door het bos niet meer. Het is té complex geworden. Er zijn teveel taken. Er zit teveel rompslomp in de dagdagelijkse taken. En er lijkt altijd meer werk te zijn... Het werk lijkt met de dag aan te groeien zonder dat de omzet altijd volgt.


Hoe pakken we zo een, zogenaamd complex, traject aan?


  1. Als eerste stap gaan we kijken wat er is (analyse huidige situatie) en waar we willen geraken (visie/doel/dromen). We brengen alles netjes in kaart (verleden, heden, toekomst,...). Meestal is het niet zo moeilijk om tot de essentie van iemand te komen en te zien wat de juiste weg is. Wat wel kan, is het even anders moet dan je dacht of dat het iets langer duurt omdat we nog even een omweg moeten nemen.

  2. Vervolgens gaan we de bouwstenen voor je uitzetten. Wat moeten we ondernemen? Hierin zijn de bouwstenen meestal niet de grootste uitdaging. De kunst zit er hem in om ervoor te zorgen dat je snel meer flow en energie ervaart zodat alles moeiteloos verloopt. Veel ondernemers lopen immers vast omdat hun energie niet optimaal is of ze verzanden in taken die hen draineren. Daarvoor moeten we wel een aantal belemmerende overtuigingen doorprikken en even in het emotionele veld duiken, maar ook dat is meestal haalbaar.

  3. Eens alles loopt, sturen we bij door middel van gericht voelen en meten op heel gerichte tijdstippen. Ik ben een enorme voorstander van 'meten is weten' alsook 'volg alsjeblieft je intern kompas'. Hier krijg je dus enkel voorgeschoteld wat authentiek in lijn met je ligt.

Klinkt allemaal simpel? Ik vind dat alvast wel. Wanneer ik klanten voor me zie, dan zie ik alles glashelder (in tegenstelling tot mijn eigen leven ;-)). Het traject uittekenen en neerzetten is een delicate dans waarin ik altijd weet waar we ongeveer zullen uitkomen. Met 'ongeveer' bedoel ik dan dat ik het eigenlijk goed weet, maar dat er altijd vrijheid voor aanpassing mag zijn.


Een traject moet evenwel altijd:


- leuk zijn, want waarom doen we het anders?

- je laten groeien als mens en als ondernemer. Al de rest is bijzaak.

- Je altijd veel meer opleveren dan het kost. En dan refereer ik niet enkel naar een gevoel, maar ook wel naar de harde cijfers.

- Je wereld een beetje (veel) opentrekken.


Wat zijn de typische hindernissen in een traject?


- Het kan wel even pittig zijn om een aantal belemmerende overtuigingen of coping strategieën los te laten.

- Soms duur het even langer dan voorzien, omdat er meer speelt dan je oorspronkelijk dacht.

- Tijd blijft een dooddoener... ongelofelijk hoeveel ondernemers daar nog mee worstelen en dat kan even duren om deze los te weken.


Trajecten zijn leuk. Wel, ik vind ze leuk omdat ik het anders niet zou doen. Trajecten zijn veel lachen en soms ook een traan. Vooral zijn ze een prachtige reis die jou zoveel meer kunnen brengen dan die all inclusive die je bij jouw reis agentschap boekt ;-)


En op deze locatie voelt het altijd een beetje als vakantie aan... maar die blog is voor een andere keer.

Gwen









Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page