Een vraag die vaak terugkomt is hoe klanten eenvoudig en moeiteloos omzetverdubbeling kunnen neerzetten. Ik vind dat een superleuke vraag om mee aan de slag te gaan omdat het toelaat om samen creatief naar iets toe te werken. Het creëert altijd meteen een leuke meerwaarde in de trajecten.
ANALYSE
We starten altijd met een analyse van de huidige situatie. Omzetverdubbeling is immers afhankelijk van een aantal parameters. Afhankelijk van hoeveel tijd, kapitaal, resources, markt/product/segment potentieel (...) jij momenteel hebt, hoe beter we hierop kunnen verder bouwen. We gaan dan altijd kijken welke parameters het meeste potentieel hebben en hoe we deze kunnen maximaliseren.
Tijdens de analyse gaan we ook altijd kijken als omzetverdubbeling voor jou nu de beste keuze is. Hoewel het theoretisch altijd mogelijk is, is het niet altijd het aangewezen pad voor jou.
FEELING
Na de analyse gaan we ook uitgebreid voelen waar je nu echt-helemaal-laaiend-wild-enthousiast van wordt. Vele ondernemers kiezen vaak het objectief beste pad, maar daarom is dat niet hetgeen waar ze het meeste plezier aan hebben.... en laat plezier nu echt zo cruciaal zijn in het goed uitbouwen van een traject. Ondernemers die nog niet geleerd hebben moeiteloos te ondernemen, kunnen op dit luik wel wat uitdagingen ontdekken. Soms komen we ook het omgekeerde tegen waarbij ondernemers hun gevoel teveel laten primeren ten nadele van de feiten. Een coach helpt je om beide pijlers in balans te brengen zodat je een optimaal traject geniet.
KEUZES
Omzetverdubbeling kan in alle maten en vormen. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Hierbij een aantal opties:
6% Groei scenario: Dit is een heel duurzame optie waarin we systematisch elke maand een kleine groei vooropzetten en daardoor op een jaar kunnen verdubbelen. Het is een klein trucje dat vele ondernemers vergeten wanneer ze willen groeien.
Verhogen winst: Sommige ondernemers willen niet per se de inkomsten verhogen, maar wel de winst. In dat scenario gaan we de bottom line significant versterken ten overstaan het algehele zakencijfer.
Verhogen Inkomsten: Sommige ondernemers willen eerder het omgekeerde. Het zakencijfer verdubbelen, zonder verdubbeling van de bottom line is ook een toffe piste.
Nieuwe markten/segmenten/producten: Wanneer een organisatie gezond is, is het betrekkelijk eenvoudig om een nieuwe markt/segment/product aan te snijden. Hierbij zoeken we dus de gulden snede tussen de objectief beste keuze en waar je echt heel veel zin in hebt.
Processen/Agenda optimaliseren: Ik moet altijd lachen als ik zie hoeveel geld wegsijpelt in sub-optimale processen. Vaak zien ondernemers dit zelf niet helder meer omdat ze er zelf te lang en te dicht op zitten. Ook hier kan er een enorme winst worden geboekt.
People/people/people: Ondernemers vergeten al eens dat mensen een easy road zijn tot omzetverdubbeling. Dat kan zijn in de vorm van werknemers, netwerk, partners of ondersteuning. Een aantal aanpassingen in dit domein kunnen al vaak een wereld van verschil uitmaken.
EASY-PEASY
Is omzetverdubbeling easy-peasy? Indien je er oprecht zin in hebt en je organisatie draait goed dan ben ik geneigd ja te zeggen. Er zijn legio mogelijkheden om het neer te zetten, vaak op 2 jaar als we het duurzaam een rustig aanpakken.
Waar zit de moeilijkheid vaak? Meestal zit het in de ondernemer zelf die niet helemaal in lijn zit met deze uitgesproken wens of niet klaar is om op het nieuwe niveau mee te spelen.
Maar in wezen is het niet enkel haalbaar, maar ook 1 van de leukste trajecten die je je als ondernemer kan schenken. Dus ja, why don't you give it a try...
Σχόλια